Panoramatur langs Veafjorden i Vaksdal

• Publisert: 30. august 2020
  • utpatur

Adkomst til start

På denne turen er det best og kjøre to biler.

Fra Bergen sentrum kjører du til Arna og videre til Trengereid. Kjør E16 mot Voss forbi Vaksdal og Stanghelle. Ved tunellen etter Stanghelle kjører du til venstre inn til Helle. Kjør veien over den smale broen og parker langs veien like før togovergangen (turstart)

Kjør bil nr. 2 forbi Dale og til venstre inn ved Dalseid. Følg den smale veien langs Bolstadfjorden retning Stamnes. Parker bilen langs veien ved parkeringsplassen i Hetlevikjæ.

Turbeskrivelse

Turen begynner hardt og brutalt opp Kalddalen til ca. 500 moh. Stien er god og går gjennom skogen. Deretter går turen på umerket sti langs Hestafjellet. Det er flott natur og man har delvis utsyn til Veafjorden.

Når man kommer høyere opp går turen på berg og man krysser mange flotte fjellvann. Det er jevn stigning hele veien og man runder sør-vest mot Fylenipa. Fra toppen og ned mot Bergsnipa begynner utsikten å bli flott og man ser Storafjellet fra baksiden.

Det er nede på Bergsnipa (liten varde) at den virkelige panoramautsikten er. Her går det 600 meter ned i fjorden. Fra Bergsnipa følger man fjorden nordover mot Oksla hvor det ligger en hytte. Denne delen av turen er ikke merket men det er lett å gå langs fjorden. Det er noen få luftige partier.

Fra Oksla følger man merket sti under Borgafjellet og nedover Vardadalen forbi Ulevikhytta (rødmalt hytte i DNT farger). På slutten går det bratt sti ned Kyradalen til Hetlevikjæ parkering. Siste del av turen er også merket.

NB: Dette er en tur som ble arrangert av Vaksdal turlag. De har arrangert den to år på rad så store muligheter at den blir arrangert igjen. Om du går på egenhånd vil jeg anbefalt å studere kartet nøye, ta med kart, kompass og GPS da deler ikke er merket og går utenom sti.

God tur!

14.8 km, n/a

Informasjon

Fylenipa (850 moh.)
Bergsnipa (ca 800 moh.)
Oksla
Lengde: ca 20 km.
Tid (en vei) 8-10 timer.
Sesong: Vår, sommer, høst.

Vanskelighetsgrad

Gradering: Krevende

Parkering

Det er gratis parkering ved Hellestræ (turstart) og ved Hetlevikjæ (mål).

Kategorier

Google maps veibeskrivelse

Mitt navn er Chris, 36 år og bor i Bergen. Min interesse er fjell og toppturer. På denne siden kan du lese om mine fjellturer på Vestlandet. Jeg håper jeg kan inspirere deg til flotte opplevelser i fjellet. Har du tips om turer jeg bør gå, finner feil eller har spørsmål til noen av turene. Send meg en epost på Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.

Om du vil gå noen av turene kan du laste ned GPX filene m/GPS spor. (Klikk link over kart). Bruk App for å lese filene . Vi anbefaler for Android: Topo GPS Norge eller GPX Viewer  ...For Iphone bruk Topo GPS Norge

NB: Du bruker GPX filen/GPS sporet på eget ansvar. Ta alltid med kart om du skal på langtur. Sjekk værmelding og kle deg etter forholdene.

FÅ TURTIPS PÅ EPOST!

Meld deg på vårt nyhetsbrev å få turtips på epost.
Du kan når som helst melde deg av.

Følg oss!

Utpatur.net v/Kvikki Media
Prestegardskogen 2 B, 5210 Os
Tlf: 47 400 721 - Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.
Orgnr: 996 526 828

Copyright © 2020 - 2021 utpatur.net Utviklet av Kvikki Media. Alle rettigheter reservert.